Chystáte se prodat svou nemovitost a Å™eÅ¡Ãte způsob, jakou cestou prodat nejlépe. Sám a uÅ¡etÅ™it penÃze za provizi? NeexklusivnÄ›, v inzerci to bude mÃt 5 realitnÃch kancelářà a nebo tzv. „exklusivně“ s výhradnÃm zastoupenÃm a zodpovÄ›dnÄ› vybrat a zvolit jednoho makléře?
VÅ¡ude se mluvà o tom, že realitnà trh je pÅ™esycen realitnÃmi makléři. Na druhou stranu dnes už je pomÄ›rnÄ› jednoduché si na internetu o makléři hodnÄ› informacà zjistit pÅ™edem. StejnÄ› tak o způsobu jeho práce.
VýhradnÄ› Äi nevýhradnÄ›
Když opomenu variantu samoprodeje, bez úÄasti realitnÃho kanceláře, lze najÃt 5 důvodů, proÄ vsadit na jednoho realitnÃho makléře.
1. V pÅ™ÃpadÄ› oslovenà vÃcero realitnÃch kancelářà nabude ÄlovÄ›k dojmu, že to obsáhne Å¡irÅ¡Ã spektrum zájemců na vÃce inzertnÃch serverech. Neobsáhne. Dnes už vÄ›tÅ¡ina realitnÃch kancelářà inzeruje na stejných, tÄ›ch nejnavstÄ›vovanÄ›jÅ¡Ãch realitnÃch portálech.
2. StejnÄ› tak by si jeden myslel, že vÃce nabÃdek je rovno vyÅ¡Å¡Ã prodejnà cenÄ›, protože se kupujÃcà budou pÅ™edhánÄ›t. Nebudou. Pokud je cena nastavena rozumnÄ›, ne pÅ™ÃliÅ¡ nÃzko, kupujÃcà jen tak nepÅ™eplatÃ. Naopak, budou se snažit hledat důvody, proÄ cenu snÞit. StejnÄ› tak realitnà makléři nemusà mÃt zájem na dodrženà nabÃdkové ceny, ale budou se snažit, aby jejich klient byl tÃm, kdo smlouvu následnÄ› uzavÅ™e.
3. VÃce makléřů = lepÅ¡Ã prezentace. Nerovná. Ne nadarmo se Å™Ãká, že když dva dÄ›lajà totéž, nenà to totéž. Jeden makléř uvede cenu vÄetnÄ› provize, druhý bez provize, jeden od pozemku odeÄte zastavÄ›nou plochu, druhý to odeÄÃtat nebude. Každý makléř na prohlÃdce použije svůj výklad, podá své informace.
4. VÃce makléřů znamená vÃce lidÃ, kteřà budou za vás prodávat a nÄ›kdo dÅ™Ãve nebo pozdÄ›ji prodá. Ani tohle pravidlo moc nefunguje. Makléř, který se bude pÅ™edhánÄ›t s jinými, nemusà prodeji vaÅ¡Ã nemovisti vÄ›novat 100 % své energie a nástrojů pro úspěšný prodej. Nebude tam zvát profesionálnÃho fotografa, nebude dÄ›lat homestaging, nebude dÄ›lat cenovou mapu, nebo tÅ™eba vám nechávat zpracovat Průkaz energetické nároÄnosti budovy. ProÄ by to do propagace nabÃdky investoval, když hrozà reálné riziko, že nemovitost prodá nÄ›kdo jiný?
5. Na podmÃnky nevýhradnÃho prodeje pÅ™istoupà pouze makléř, který je ochotný pracovat nevýhradnÄ›. ProÄ pracuje nevýhradnÄ›? Necenà si sám sebe? Nemá sám v sebe důvÄ›ru na exklusivnà zastoupenÃ? Jeho klienti v nÄ›j nemajà důvÄ›ru? Je rád za cokoli, co se mu do portfolia dostane? Je jisté, že makléř, který si je vÄ›dom svých služeb pro klienta, svých profesnÃch hodnot, si svou práci nechá zaplatit za jasných, pÅ™edem daných podmÃnek. Pro obchod a klienta udÄ›lá maximum na profesionálnà úrovni.
Role pro vás: Chcete koupit dům. Vyberete si dům inzertnÃm serveru a zjistÃte, že je tam celkem 3x. Jeden inzerát Å™Ãká, že pozemek je 500 m2 a dům má 120 m2 zastavÄ›nou plochu, cena 3.500.000,- vÄ.provize. Druhý bude psát, že má 480 m2 zahrady a 100 m2 obytnou plochu, cena 3.450.000,- a v textu se dozvÃte, že nutno pÅ™ipoÄÃtat 4 % kupnà ceny jako provizi. Poslednà napÃÅ¡e, že cena je 3.550.000,- k jednánÃ, pozemek 520 m2 a dům 100 m2. Prvnà vám jistÄ› bleskne hlavou, co je to za hloupost, když dle fotek je to prokazatelnÄ› stejný dům. Jen pokaždé s jinými rozmÄ›ry i cenou. Druhá vÄ›c, co každého druhého kupujÃcÃho napadne je myÅ¡lenka, co je s domem Å¡patnÄ›, když to prodává tolik realitek najednou. Chcete, aby si takhle možnà kupujÃcà pamatovali i vaÅ¡i nemovitost?
NejdůležitÄ›jÅ¡Ã je, jakým způsobem se nemovitost k prodeji poprvé na trh dostane. To, jakým způsobem si jà potencionálnà kupujÃcà zapamatujÃ. NedopusÅ¥te, aby se z vaÅ¡eho domu, Äi bytu, stal tzv. realitnà ležák, zdánlivÄ› jednoduÅ¡e prodejná nemovitost, která se stala neprodejnou dÃky nevhodné prezentaci.