Výhradní zastoupení

výhradní smlouva

Chystáte se prodat svou nemovitost a řešíte způsob, jakou cestou prodat nejlépe. Sám a ušetřit peníze za provizi? Neexklusivně, v inzerci to bude mít 5 realitních kanceláří a nebo tzv. „exklusivně“ s výhradním zastoupením a zodpovědně vybrat a zvolit jednoho makléře?

Všude se mluví o tom, že realitní trh je přesycen realitními makléři.  Na druhou stranu dnes už je poměrně jednoduché si na internetu o makléři hodně informací zjistit předem. Stejně tak o způsobu jeho práce.

Výhradně či nevýhradně

Když opomenu variantu samoprodeje, bez účasti realitního kanceláře, lze najít 5 důvodů, proč vsadit na jednoho realitního makléře.

1. V případě oslovení vícero realitních kanceláří nabude člověk dojmu, že to obsáhne širší spektrum zájemců na více inzertních serverech. Neobsáhne. Dnes už většina realitních kanceláří inzeruje na stejných, těch nejnavstěvovanějších realitních portálech.

2. Stejně tak by si jeden myslel, že více nabídek je rovno vyšší prodejní ceně, protože se kupující budou předhánět. Nebudou. Pokud je cena nastavena rozumně, ne příliš nízko, kupující jen tak nepřeplatí. Naopak, budou se snažit hledat důvody, proč cenu snížit. Stejně tak realitní makléři nemusí mít zájem na dodržení nabídkové ceny, ale budou se snažit, aby jejich klient byl tím, kdo smlouvu následně uzavře.

3. Více makléřů = lepší prezentace.  Nerovná. Ne nadarmo se říká, že když dva dělají totéž, není to totéž. Jeden makléř uvede cenu včetně provize, druhý bez provize, jeden od pozemku odečte zastavěnou plochu, druhý to odečítat nebude. Každý makléř na prohlídce použije svůj výklad, podá své informace.

4. Více makléřů znamená více lidí, kteří budou za vás prodávat a někdo dříve nebo později prodá. Ani tohle pravidlo moc nefunguje. Makléř, který se bude předhánět s jinými, nemusí prodeji vaší nemovisti věnovat 100 % své energie a nástrojů pro úspěšný prodej. Nebude tam zvát profesionálního fotografa, nebude dělat homestaging, nebude dělat cenovou mapu, nebo třeba vám nechávat zpracovat Průkaz energetické náročnosti budovy. Proč by to do propagace nabídky investoval, když hrozí reálné riziko, že nemovitost prodá někdo jiný?

5. Na podmínky nevýhradního prodeje přistoupí pouze makléř, který je ochotný pracovat nevýhradně. Proč pracuje nevýhradně? Necení si sám sebe? Nemá sám v sebe důvěru na exklusivní zastoupení? Jeho klienti v něj nemají důvěru? Je rád za cokoli, co se mu do portfolia dostane?  Je jisté, že makléř, který si je vědom svých služeb pro klienta, svých profesních hodnot, si svou práci nechá zaplatit za jasných, předem daných podmínek. Pro obchod a klienta udělá maximum na profesionální úrovni.

Role pro vás: Chcete koupit dům. Vyberete si dům inzertním serveru a zjistíte, že je tam celkem 3x. Jeden inzerát říká, že pozemek je 500 m2 a dům má 120 m2 zastavěnou plochu, cena  3.500.000,- vč.provize. Druhý bude psát, že má 480 m2 zahrady a 100 m2 obytnou plochu, cena 3.450.000,- a v textu se dozvíte, že nutno připočítat 4 % kupní ceny jako provizi. Poslední napíše, že cena je 3.550.000,- k jednání, pozemek 520 m2 a dům 100 m2. První vám jistě bleskne hlavou, co je to za hloupost, když dle fotek je to prokazatelně stejný dům. Jen pokaždé s jinými rozměry i cenou. Druhá věc, co každého druhého kupujícího napadne je myšlenka, co je s domem špatně, když to prodává tolik realitek najednou. Chcete, aby si takhle možní kupující pamatovali i vaši nemovitost?

Nejdůležitější je, jakým způsobem se nemovitost k prodeji poprvé na trh dostane. To, jakým způsobem si jí potencionální kupující zapamatují. Nedopusťte, aby se z vašeho domu, či bytu, stal tzv. realitní ležák, zdánlivě jednoduše prodejná nemovitost, která se stala neprodejnou díky nevhodné prezentaci.